Stojąc przy tablicy, niejednokrotnie zastanawiamy się jak sprawić, aby lekcja była ciekawsza dla uczniów? Jak rozbudzić u nich wyobraźnię, zmotywować ich do pracy, czy sprawić, by po prostu lepiej przyswoili treści danej lekcji? Z pewnością możemy to zrobić, wprowadzając choćby prezentację multimedialną z dźwiękiem i obrazem. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie tablicy interaktywnej podczas lekcji. Możemy wtedy aktywnie korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje nam Technologia Informacyjna i Komunikacyjna. Oczywiście, samo zakupienie przez szkołę tablicy interaktywnej, nie sprawi, że lekcje będą ciekawsze. Przede wszystkim nauczyciel musi mieć chęci i pomysły na wykorzystanie jej w trakcie lekcji. Dodatkowo musi sam sprawnie korzystać z ICT i mieć czas na poszukanie, wybranie i przygotowanie materiałów do lekcji. Nasuwa się tu pytanie: Czy całe otoczenie wokół edukacji, jest przygotowane na korzystanie z tablicy interaktywnej? Na pewno jeszcze wiele nam brakuje, ale poczynione już działania zwiastują, że sytuacja ta może się zmienić. Skąd więc czerpać pomysły i materiały potrzebne do pracy z tablicą?
Szybki rozwój nowych technologii stawia przed nauczycielem nowe, niespotykane wcześniej w pracy z uczniem wyzwania. Szybki i łatwy dostęp do informacji wymusza na nauczycielu nowe podejście do edukacji. Nie może być mowy o skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Wykorzystanie komputerów, tablic interaktywnych, odtwarzaczy multimedialnych, projektorów na lekcji, to dziś konieczność. Jednak wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, to nie wszystko. Należy jeszcze przeszkolić nauczycieli, aby mogli efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii. Nowe metody pracy z uczniem, wymagają od nich nowych umiejętności:
- sprawnego posługiwania się komputerem,
- umiejętności podłączenia i uruchomienia tablicy interaktywnej i projektora cyfrowego,
- znajomości oprogramowania multimedialnego,
- wyszukiwania w Internecie programów multimedialnych, odpowiednich materiałów i ćwiczeń,
- digitalizacji tradycyjnych materiałów,
- poznania narzędzi zawartych w oprogramowaniu tablicy interaktywnej,
- pozbycia się stresu towarzyszącego w czasie lekcji, na której wykorzystywana jest TIC.
Współczesny uczeń na co dzień korzysta z komputera, Internetu, telefonu komórkowego oraz innych zdobyczy techniki. Jest przyzwyczajony do szybkiego, wielokanałowego i multimedialnego pozyskiwania informacji. Niestety szkoła nie jest jeszcze w pełni przygotowana na taki przekaz wiedzy. Pojawienie się tablicy interaktywnej w szkole może tę sytuację zmienić.