Stojąc przy tablicy, niejednokrotnie zastanawiamy się jak sprawić, aby lekcja była ciekawsza dla uczniów? Jak rozbudzić u nich wyobraźnię, zmotywować ich do pracy, czy sprawić, by po prostu lepiej przyswoili treści danej lekcji? Z pewnością możemy to zrobić, wprowadzając choćby prezentację multimedialną z dźwiękiem i obrazem. Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wykorzystanie tablicy interaktywnej podczas lekcji. Możemy wtedy aktywnie korzystać ze wszystkich możliwości, jakie daje nam Technologia Informacyjna i Komunikacyjna. Oczywiście, samo zakupienie przez szkołę tablicy interaktywnej, nie sprawi, że lekcje będą ciekawsze. Przede wszystkim nauczyciel musi mieć chęci i pomysły na wykorzystanie jej w trakcie lekcji. Dodatkowo musi sam sprawnie korzystać z ICT i mieć czas na poszukanie, wybranie i przygotowanie materiałów do lekcji. Nasuwa się tu pytanie: Czy całe otoczenie wokół edukacji, jest przygotowane na korzystanie z tablicy interaktywnej? Na pewno jeszcze wiele nam brakuje, ale poczynione już działania zwiastują, że sytuacja ta może się zmienić. Skąd więc czerpać pomysły i materiały potrzebne do pracy z tablicą?

Czytaj więcej...

Szybki rozwój nowych technologii stawia przed nauczycielem nowe, niespotykane wcześniej w pracy z uczniem wyzwania. Szybki i łatwy dostęp do informacji wymusza na nauczycielu nowe podejście do edukacji.  Nie może być mowy o  skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Wykorzystanie  komputerów, tablic interaktywnych, odtwarzaczy multimedialnych, projektorów na lekcji, to dziś konieczność. Jednak wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, to nie wszystko. Należy jeszcze przeszkolić nauczycieli, aby mogli efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii. Nowe metody pracy z uczniem, wymagają od nich nowych umiejętności:

  • sprawnego posługiwania się komputerem,
  • umiejętności podłączenia i uruchomienia tablicy interaktywnej i projektora cyfrowego,
  • znajomości oprogramowania multimedialnego,
  • wyszukiwania w Internecie programów multimedialnych, odpowiednich materiałów i ćwiczeń,
  • digitalizacji tradycyjnych materiałów,
  • poznania narzędzi zawartych w oprogramowaniu tablicy interaktywnej,
  • pozbycia się stresu towarzyszącego  w czasie lekcji, na której wykorzystywana jest TIC.

Współczesny uczeń na co dzień korzysta z komputera, Internetu, telefonu komórkowego oraz innych zdobyczy techniki. Jest przyzwyczajony do szybkiego, wielokanałowego i multimedialnego pozyskiwania informacji. Niestety szkoła nie jest jeszcze w pełni przygotowana na taki przekaz wiedzy.  Pojawienie się tablicy interaktywnej w szkole może tę sytuację zmienić.

Czytaj więcej...