Szybki rozwój nowych technologii stawia przed nauczycielem nowe, niespotykane wcześniej w pracy z uczniem wyzwania. Szybki i łatwy dostęp do informacji wymusza na nauczycielu nowe podejście do edukacji.  Nie może być mowy o  skutecznej edukacji bez zaangażowania nowych technologii. Wykorzystanie  komputerów, tablic interaktywnych, odtwarzaczy multimedialnych, projektorów na lekcji, to dziś konieczność. Jednak wyposażenie szkoły w nowoczesny sprzęt i oprogramowanie, to nie wszystko. Należy jeszcze przeszkolić nauczycieli, aby mogli efektywnie korzystać z nowoczesnych technologii. Nowe metody pracy z uczniem, wymagają od nich nowych umiejętności:

  • sprawnego posługiwania się komputerem,
  • umiejętności podłączenia i uruchomienia tablicy interaktywnej i projektora cyfrowego,
  • znajomości oprogramowania multimedialnego,
  • wyszukiwania w Internecie programów multimedialnych, odpowiednich materiałów i ćwiczeń,
  • digitalizacji tradycyjnych materiałów,
  • poznania narzędzi zawartych w oprogramowaniu tablicy interaktywnej,
  • pozbycia się stresu towarzyszącego  w czasie lekcji, na której wykorzystywana jest TIC.

Współczesny uczeń na co dzień korzysta z komputera, Internetu, telefonu komórkowego oraz innych zdobyczy techniki. Jest przyzwyczajony do szybkiego, wielokanałowego i multimedialnego pozyskiwania informacji. Niestety szkoła nie jest jeszcze w pełni przygotowana na taki przekaz wiedzy.  Pojawienie się tablicy interaktywnej w szkole może tę sytuację zmienić.

Tablica interaktywna wygląda jak  zwykła, suchościeralna tablica szkolna. Cały sekret tkwi w oprogramowaniu tablicy oraz wykorzystaniu możliwości komputera i rzutnika. Na ekranie tablicy za pomocą rzutnika wyświetlany jest obraz z komputera. Użytkownik dotyka tablicy specjalnym  „pisakiem”, który działa jak zwykła myszka komputerowa. Można uruchomić dowolny program multimedialny, przesuwać zdjęcia, włączać dźwięki i filmy oraz w pełni kontrolować dowolną aplikację. A także pisać i rysować kolorowymi pisakami, nanosić notatki na dowolny obraz, korzystać z bogatej bazy rysunków zawartych w oprogramowaniu tablicy. Daje to możliwość tworzenia nowoczesnych, dynamicznych, interaktywnych prezentacji. Co więcej, tak przeprowadzoną prezentację możemy zapisać na dysku i wykorzystać ją  później na kolejnej lekcji. Gotową prezentację możemy również  przesłać e-mailem, umieścić w Internecie lub po prostu wydrukować. Stojąc bezpośrednio przy tablicy nauczyciel może prowadzić lekcję, obsługiwać komputer i kontrolować pracę uczniów.

Większość dostępnych na rynku tablic interaaktywnych, umożliwia pracę w kilku trybach. W zależności od producenta noszą one inne nazwy jednak sprowadzają się one do: trybu interaktywnego, tablicy suchościeralnej i trybu biurowego. Tryb interaktywny jest podstawowym sposobem pracy z tablicą interaktywną. Mamy tu kontrole nad wszystkimi elementami zestawu i wszystkimi uruchomionymi aplikacjami. Możemy również robić notatki na dowolnym obrazie ekranu komputera. W trybie Whiteboard możemy robić na tablicy rysunki, notatki, obliczenia, wstawiać rysunki. Wszystko, co zostało zapisane na tablicy za pomocą elektronicznego pisaka zostanie przechwycone i zapisane jako strony w pliku, zapewniając kompletny zapis zajęć szkoleniowych.

Tryb biurowy daje użytkownikowi możliwość bezpośredniej współpracy z aplikacjami takimi jak: PowerPoint, Microsoft Word i Excel. Tryb ten umożliwia dodawanie adnotacji bezpośrednio na slajdzie, dokumencie lub arkuszu kalkulacyjnym, które stają się częścią macierzystego pliku aplikacji i mogą być razem z nimi zachowane na dysku.

Sama tablica bez podłączenia jej do komputera z wideoprojektorem może jedynie służyć jako ekran projekcyjny bądź tablica suchościeralna. O interaktywność tablicy możemy mówić dopiero w przypadku zainstalowania na komputerze odpowiedniej aplikacji, która pozwoli na komunikację pomiędzy komputerem i tablicą. Ponadto samo oprogramowanie tworzy odpowiednie, przyjazne środowisko pracy człowieka z tablicą dające duże możliwości wykorzystywane w czasie zajęć lekcyjnych. Z tablicą interaktywną może współpracować wiele dodatkowych urządzeń. Wymienić tu należy przede wszystkim tablety oraz system zdalnej odpowiedzi. Bezprzewodowe tablety dają nam możliwość nanoszenia notatek nie ruszając się z miejsca. Wykorzystując kilka tabletów w tablicy „dual”, uczniowie mogą na przykład rozwiązywać dany problem na dwa różne sposoby, rywalizować w jak najszybszym rozstrzygnięciu kwestii lub współpracować rozwiązując różne części tego samego zagadnienia.

Personal Response System  to system stworzony do szybkiego sprawdzania i podnoszenia wiedzy grupy, oparty o testy multimedialne. Przeznaczony jest dla wszystkich osób, które przeprowadzają testy, ankiety, badania kontrolne, a które jednocześnie chcą zaoszczędzić czas poświęcany na weryfikację wyników.  Przy pomocy bezprzewodowych (działających przy użyciu komunikacji radiowej) pilotów PRS wszyscy uczniowie mogą odpowiadać w czasie rzeczywistym na zadawane przez nauczyciela pytania, udzielając odpowiedzi na klawiaturze alfanumerycznej pilota. Rezultaty wyświetlane są po chwili na ekranie komputera, na tablicy interaktywnej lub na dużym ekranie przy użyciu projektora w postaci wykresu ukazującego procentowy rozkład odpowiedzi całej klasy. Wszystkie informacje dotyczące uzyskanych odpowiedzi, ilości dokonanych prób czy nawet stopnia pewności odpowiedzi są rejestrowane w systemie indywidualnie dla każdego ucznia.

W połączeniu z wbudowanym w system PRS dziennikiem ocen i narzędziami skalowania odpowiedzi system umożliwia nauczycielowi automatyczną ich ocenę, oszczędzając mnóstwo czasu poświęcanego na żmudne sprawdzanie testów czy sprawdzianów, koncentrując go tym samym na stronie merytorycznej prowadzonych zajęć.

Wybierając tablicę interaktywną do pracy w szkole, powinniśmy się kierować przede wszystkim możliwościami oprogramowania. W większości pozwala ono na obracanie, przesuwanie oraz zmianę rozmiaru rysunków i notatek, definiowanie łączy dla obiektów, wstawianie wzorców tła oraz obrazów z wewnętrznej galerii programu. Ponadto możemy pozyskać dowolny wyświetlany obraz i wykorzystać go w prezentacji. Co najważniejsze wszystko co działo się na powierzchni tablicy (obraz wraz z naniesionymi notatkami i rysunkami) może zostać zapisane do dalszej edycji. Możemy również wyeksportować materiał do takich formatów plików jak PDF, HTML, PPT lub jako oddzielne pliki graficzne JPG, PNG, GIF, BMP, w celu przekazania go słuchaczom. Do prezentacji możemy wstawić pliki Adobe Flash, konwertować pismo odręczne na tekst, selektywnie ujawniać informacje umieszczonych na ekranie. Można wpisywać i zachowywać notatki wykonane przy pomocy tablicy w plikach popularnych aplikacji biurowych (Microsoft PowerPoint, Word, Excel).

Dobrze dobrana tablica potrafi:

  • Wprowadzić kolor, grafikę i interaktywność do standardowych, monotonnych prezentacji
  • Skupić uwagę uczniów, sprawiając, że lepiej przyswoją oni prezentowany materiał
  • Wyświetlać treść w bardziej przejrzysty sposób
  • Wykorzystywać zewnętrzne źródła informacji, takie jak Internet, odtwarzacz CD-R czy mikroskop
  • Drukować, zapisywać i przesyłać zawartość wyświetlanej na niej prezentacji
  • Wspomagać nauczyciela w tworzeniu materiałów edukacyjnych
  • Zaoszczędzić czas – zarówno nauczyciela, jak i uczniów

Obecnie na rynku dostępnych jest wiele tablic interaktywnych: SmartBoard, Interwrite, QOMO, Clasus, Promethean, StarBoard, Cleverboard, IQ Board, IP Board, PolyVision, Esprit. Różnią się one wielkością, rodzajem wykorzystanej technologii oraz oprogramowaniem. W swojej kilkuletniej pracy z tablicą miałem okazję korzystać z sześciu pierwszych wymienionych przeze mnie tablic.

SmartBoard, to wiodąca firma zajmująca się tablicami interaktywnymi. To właśnie SmartBoard był pierwszym w historii urządzeniem tego typu. Dotykowa wersja tablicy daje możliwość pracy bez korzystania z elektronicznych pisaków. Potęgą tego rozwiązania jest oprogramowanie. Łatwe i intuicyjne w obsłudze, dające dużą swobodę pracy i czyniące tablicę naturalną i przyjazną. Program SMART Notebook jest bodaj jedynym oprogramowaniem, które zawiera specjalne aplikacje FLASH do tworzenia w prosty i łatwy sposób interaktywnych materiałów. Bogata galeria zdjęć i materiałów interaktywnych daje nauczycielowi olbrzymie możliwości wykorzystania tablicy na różnych przedmiotach. Jedynym minusem, który zauważyłem, jest angielska wersja galerii. Jednak po krótkim zapoznaniu się z nią, jesteśmy w stanie w pełni z niej skorzystać.

Tablica Interwrite Dualboard to pierwsza tablica interaktywna, która pozwala na jednoczesną pracę dwóch uczniów lub uczestników spotkania. Pełna współpraca przy tablicy Interwrite mobilizuje do pracy i motywuje do rywalizacji. Najnowsze rozwiązanie bezprzewodowego połączenia tablicy z komputerem za pomocą odbiornika radiowego ułatwia swobodną pracę na tablicach Interwrite. Czytelny interfejs bardzo ułatwia pracę na tablicy. Pasek narzędziowy możemy dostosowywać według własnych potrzeb, wybierając narzędzia, z których najczęściej korzystamy. W każdej chwili możemy go przenieść w dowolne miejsce lub zminimalizować. Po wybraniu potrzebnego narzędzia, pojawia się na dole przybornik z dodatkowymi opcjami.  Wraz z oprogramowaniem dostarczona jest obszerna galeria rysunków i animacji FLASH. W galerii dostępne są  również specjalne tła do tablicy, po których możemy swobodnie pisać i rysować np. układ współrzędnych, pięciolinię czy tradycyjną kratkę.  Galeria zawiera także  bazę gotowych lekcji dostępnych w języku angielskim. Dodatkowym atutem jest częsta aktualizacja oprogramowania na stronie producenta.

QOMO to ekonomiczne rozwiązania dedykowane głównie dla szkolnictwa wszystkich szczebli. Poczyniono wiele zmian, aby ostro zredukować cenę produktu kosztem jakości pracy. Interfejs jest według mnie mało czytelny, a samo oprogramowanie posiada jeszcze niewielkie możliwości. Bardzo słaba zawartość galerii, mało przydatna na lekcji. Pasek narzędziowy pozbawiony jest kilku bardzo przydatnych narzędzi np. zestawu gotowych figur. Podczas pracy z tablicą wyraźnie odczuwalne było przesunięcie pomiędzy pisakiem i rysowanym śladem, czego nie można było wyeliminować kalibracją.

Tablice Clasus zostały stworzone tak, aby sprostać najwyższym wymaganiom ergonomii, solidności, jakości i wytrzymałości. Aluminiowa rama jest sztywna, co gwarantuje trwałość i wytrzymałość, a brak ostrych krawędzi zapewnia bezpieczeństwo w każdym otoczeniu. Polimerowa powierzchnia tablicy ma  własności anty-odblaskowe, minimalizujące niechciane odbicia, w celu zapewnienia maksimum komfortu pracy użytkowników. W pracy tablica sprawuje się bez zarzutów, dając nauczycielowi bardzo duże możliwości jej wykorzystania na lekcji. Skromny na pierwszy rzut oka interfejs aplikacji A-migo, w pełni zaspakaja oczekiwania użytkownika po przejściu w tryb  okna. Czytelny układ paska narzędziowego oraz menu górnego daje możliwość szybkiego dostępu do wszystkich, potrzebnych narzędzi. Niektóre z elementów można dostosowywać do indywidualnych potrzeb użytkownika. Dość bogata galeria znacznie rozszerza możliwości oprogramowania. Wszystkie elementy graficzne dają się łatwo powiększać i pomniejszać, obracać, kopiować, usuwać oraz duplikować. Niestety nazwy elementów galerii oraz opisy w gotowych planszach są w języku angielskim. Wadą oprogramowania jest niedziałający zrzut ekranu na komputerach  z niepodłączoną tablicą (np. w domu podczas przygotowywania materiałów interaktywnych).

 

 

Promethean ActivBoard daje nam możliwość łatwej obsługi filmów i plików dźwiękowych oraz umożliwia  obsługę urządzenia przez dwóch użytkowników jednocześnie. Olbrzymi potencjał oprogramowania edukacyjnego ActivInspire Professional Edition oraz obszerny serwis internetowy z bazą gotowych multimedialnych materiałów  sprawiają, że interaktywne nauczanie staje się proste. Stworzone za pomocą urządzenia wszechstronne środowisko edukacyjne umożliwia przeprowadzenie każdej lekcji, szczególnie jest ono dostosowane do najmłodszego odbiory. W galerii dostępne są liczne kolorowanki, rozsypanki, puzzle, liczydła, alfabety.  Wadą oprogramowanie jest oczywiście brak polskiej wersji językowej na stronie producenta.

Tablice interaktywne HITACHI to jedne z pierwszych tablic, z którymi się spotkałem. Twarda, wytrzymała powierzchnia tablicy sprawia, że jest ona prawie niezniszczalna. Powierzchnia do pisania nie posiada czujników oraz innych elementów, których zarysowanie lub zniekształcenie uniemożliwiałoby jej poprawną pracę. Z każdą tablicą z serii FX dostarczany jest komplet najnowocześniejszego dostępnego na rynku oprogramowania prezentacyjnego – StarBoard. Łatwe w obsłudze, posiadające całą gamę użytecznych funkcji, które w krótkim czasie można całkowicie dostosować do indywidualnych potrzeb klienta. Wymaga ono jednak dokładniejszego zapoznania się z nim, gdyż niektóre funkcje są skutecznie poukrywane.

 

Przed zakupem dobrze jest zapoznać się z oprogramowaniem tablicy. Można je pobrać ze strony producenta. Licencja pozwala instytucji posiadającej jedną tablicę na instalacje aplikacji na dowolnej liczbie komputerów (maksymalnie na wszystkich posiadanych). Oprócz tego pracownicy również mogą legalnie zainstalować to oprogramowanie na swoich komputerach prywatnych. Zachęcam wszystkich do testowania oprogramowania i wykorzystania tablicy interaktywnej w swojej pracy dydaktycznej.

CyberPrawo

Free4Edu.info - darmowe programy i pomoce dydaktyczne

Odwiedza nas 3 gości oraz 0 użytkowników.